Leadgenerering beskriver markedsføringsprocessen for at stimulere og fange interesse for et produkt eller en tjeneste med det formål at udvikle en salgspipeline.

Leadgenerering bruger ofte digitale kanaler, og har gennemgået væsentlige ændringer i de senere år fra fremkomsten af nye online- og sociale teknikker. En overflod af information, der er tilgængelig online, har ført til udviklingen af den selvstyrede køber og fremkomsten af nye teknikker til udvikling og kvalificering af potentielle kundeemner, før de overføres til salg.

Bisnode kan hjælpe dig med at skaffe nye kunder hurtigere med nye strategier via leadgenerering.

Derfor er leadgenerering vigtigt

Købsprocessen er ændret, og marketingfolk skal hele tiden finde nye måder at skaffe kunder på i et konkurrencepræget marked. I stedet for at finde kunder med masseannoncering og e-mail-marketing, skal marketingfolk nu fokusere på at blive fundet og lære at opbygge løbende relationer til købere. Derfor er leadgenerering utrolig vigtigt for en virksomheds succes.

Mange marketingsafdelinger tildeler efterhånden også et større budget til leadgenerering. Særligt inbound markedsføringsudgifter er vokset, da virksomhederne skal finde mere kreative måder at komme foran kunden og bryde igennem støjen på.

Med internettets vækst har verden ændret sig fra en informations knaphed til en overflod af information. Dette har forandret købsprocessen. Købere er overvældet af støj, og de bliver bedre og bedre til at ignorere de meddelelser, de ikke ønsker at høre og undersøge, til fordel for hvad de ønsker at lære om.

Førhen betød begrebet leadgenerering, at der blev fundet navne på potentielle købere, der blev videresendt til salg. Købere forventede, at de skulle snakke med salg, og salg forventede at tale med uuddannede tidlige købere, der måske ikke var kvalificerede.

I dag kan købere lave deres egen research online og kan finde en række uddannelsesmæssige ressourcer via søgemaskiner, sociale medier og andre onlinekanaler.